عدم آشنایی با بازار طلا و ارز و اصطلاحاتی که در این رابطه استفاده می‌شود، می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را برای شما به دنبال داشته باشد. یکی از اصطلاحاتی که حتماً تابه‌حال به گوشتان خورده، عیار طلا است. عیار واقعی طلا هم برای خرید و هم برای فروش آن اهمیت دارد. به طور کلی می‌توان گفت منظور از عیار دقیق طلا میزان خلوص آن است و هرچقدر عیار آن بالاتر باشد، طلای ما خالص‌تر است.

با ترکیب طلای خالص با سایر فلزات، عیار آن کمتر می‌شود؛ اما می‌توان به فلزی دست یافت که قابل شکل‌گیری بوده و می‌توان با آن زیورآلات زیبایی را ساخت. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه و خرید طلا از برندهای مختلف می‌توانید از وب سایت جواهری آرام دیدن کنید. این مجموعه تمام برندهای طلا را در دسته‌بندی­های منظم برای شما عرضه کرده است.

منظور از عیار طلا چیست؟

اگر شما هم در مورد این اصطلاح در ذهنتان سؤال دارید، جای خوبی را انتخاب کرده‌اید. به طور کلی می‌توان گفت منظور از عیار در طلا، نسبت طلایی است که به صورت خالص در کل وزن قطعه مورد نظر شما به کار رفته است. به ­عنوان­ مثال، زمانی که از طلایی با عیار ۷۵۰ سخن می‌گوییم، منظور ما این است که در هزار گرم از این طلا چیزی حدود ۷۵۰ گرم طلای خالص وجود دارد، این یعنی تنها ۷۵ درصد از آن قطعه طلا را طلای خالص 24 عیار تشکیل داده است.

مابقی وزن طلا مربوط به آلیاژ‌های دیگری است که برای بهبود قابلیت شکل‌گیری به طلای خالص افزوده شده‌اند. پس اگر جایی در مورد میزان عیار یک قطعه طلا سخن گفته شد، منظور این است که درجه خلوص آن قطعه طلا چقدر بوده و تا چه حد از فلزات دیگر در ساخت آن استفاده شده است.

روش نمایش عیار یک قطعه طلا

شیوه­های مختلف نمایش عیار یک قطعه طلا

یکی از راه‌های بیان کردن میزان عیار یک قطعه طلا این است که به‌عنوان‌مثال زمانی که تنها ۷۵ درصد آن را طلای خالص تشکیل داده است، می‌گوییم عیار این قطعه ۷۵۰ است؛ اما عیار طلا را به شکل‌های متفاوت دیگری نیز بیان می­کنند. ممکن است جایی مشاهده کرده باشید که عیار یک قطعه طلا به شکل یکی از اعداد ۲۴K، ۲۲K، ۱۸K، ۱۴K، ۱۰K، ۹K نشان شده باشد. حرف K اغلب در کشورهای خارجی استفاده می­شود. مفهوم این شیوه نمایش درست مانند همان مفهوم قبل بوده و تنها شیوه نمایش آن تغییر یافته است.

از ترکیب کدام فلزات برای تغییر عیار یک قطعه طلا استفاده می‌شود؟

آلیاژ‌های مختلفی هستند که با طلای خالص ترکیب شده و از ترکیب حاصل برای ساخت زیورآلات استفاده می‌شود. از زمان­های گذشته تا امروز پرکاربردترین فلزی که در ترکیب با طلا استفاده می‌شده، فلز مس است. فلز مس قیمت کمی دارد و به مقدار فراوان وجود داشته و به راحتی می‌توان به آن دست یافت. اتحادیه طلا و جواهرسازان روی کار سازندگان نظارت دائمی دارد؛ لذا شما از بابت عیار قطعه طلایی که خریداری می‌کنید، خیالتان راحت باشد.

به جز مس از فلزات دیگری نیز برای کاهش عیار طلا و ساخت زیورآلات استفاده می‌شود. فلز نقره، پلاتین و رودیوم از جمله فلزاتی هستند که با طلا ترکیب می‌شوند. برای ساخت طلای سفید اغلب از فلز رودیوم که مقاومت بالایی دارد، استفاده می‌شود.

آیا در واقعیت طلای خالص وجود دارد؟

طلای خالص همان طلای ۲۴ عیار است که آن را از معادن طلا استخراج می‌کنند. طلای خالص به قدری نرم است که به راحتی خراشیده می‌شود و حتی می‌توان با ناخن روی آن خط انداخت. در صورت نرم بودن فلز مورد نظر می‌توان اطمینان یافت که طلای خالص است. هرقدر قطعه طلایی که شما استفاده می‌کنید، نرم‌تر باشد، یعنی عیار طلا بالاتر بوده و درصد خلوص آن بیشتر است.

با توجه به نرمی زیاد و شکنندگی بالای طلای خالص، در ساخت زیورآلات از طلای 24 عیار استفاده نمی‌شود. شمش‌های طلای ۲۴ عیار بسیار کمیاب هستند و می‌توانید آن‌ها را به صورت پلمب شده به خرید و فروش برسانید. اگر فردی در زمان فروش طلا به شما، ادعای خالص بودن و عیار ۲۴ آن را داشت، بهتر است کمی تأمّل کرده و این موضوع را بیشتر بررسی کنید.

عیار متداول طلا در بازار ایران

طلا با عیار ۱۸

رایج‌ترین نوع طلایی که در بازار ایران و جهان به فروش می‌رسد، طلای ۱۸ عیار است که درصد خلوص آن ۷۵ است. ۲۵ درصد از وزن طلای ۱۸ عیار را فلزات دیگری مانند نقره یا مس تشکیل می‌دهند. طلای ۱۸ عیار مقاومت بالایی دارد و به همین علت استفاده از آن برای ساخت جواهرات و طلاهای مصرفی بیشتر است. طلای ۱۸ عیار نسبت به طلای ۲۲ و ۲۴ عیار، رنگ طلایی مات‌تری دارد و البته قیمت آن نیز مقداری پایین‌تر است. برای نمایش طلای ۱۸ عیار از روش‌های مختلفی مانند ۱۸K، ۱۸Kt، ۱۸k، ۷۵۰ و ۰.۷۵ استفاده می‌شود.

برای خرید یک قطعه طلا کدام عیار را انتخاب کنیم

شاید قبل از آشنایی با مفهوم عیار طلا زیاد به این موضوع توجه نداشته‌اید؛ اما احتمال دارد حالا این سؤال در ذهنتان ایجاد شده باشد که برای خرید طلا بهتر است کدام عیار را انتخاب کنیم و کدام یک بهتر است. پاسخ این سؤال تا حد زیادی به هدف شما از خرید طلا بستگی دارد. اینکه قصد دارید طلای خود را برای استفاده خریداری کنید یا اینکه تنها به دنبال سرمایه‌گذاری هستید.

اگر قصد استفاده از طلای خود را دارید، طلای ۱۸ عیار برای شما مناسب‌تر است. اگر قصد شما تنها سرمایه‌گذاری بوده، می‌توانید شمش‌های طلای ۲۴ عیار را خریداری کنید. بر اساس استانداردهای اتحادیه طلا و جواهر در ایران تقریباً تمام طلاهایی که در مغازه‌ها به فروش می‌رسند، طلای ۱۸ عیار هستند و فروش طلا با عیار کمتر از ۱۸ به نوعی جرم به حساب می‌آید، مگر اینکه خریدار نیز از این موضوع مطلع باشد.

نحوه محاسبه عیار یک قطعه طلا

با یک مثال بسیار ساده می‌توان متوجه شد که چطور مقدار عیار طلا محاسبه می‌شود. قطعه طلایی را در نظر بگیرید که قصد سنجش عیار آن را دارند. اگر قطعه طلای مورد نظر به هزار تکه تقسیم شود، احتمال دارد در بین این هزار تکه تنها ۷۵۰ تکه از آن، از طلای خالص ساخته شده باشد. برای چنین طلایی عیار ۷۵۰ را در نظر می‌گیریم که این عدد با عیار ۱۸ معادل است؛ زیرا تقسیم عدد ۱۸ بر ۲۴ و ضرب حاصل در عدد هزار، ما را به مقدار ۷۵۰ می‌رساند.

ممکن است با عیار دیگری در طلا مانند عیار ۱۷ مواجه شوید. عدد ۱۷ را بر ۲۴ تقسیم کرده و حاصل آن را در عدد هزار ضرب کنید. هر مقداری که به دست آوردید، درصد خلوص طلای شما است. مثلاً اگر به عدد ۷۱ رسیدید، یعنی ۷۱ درصد از قطعه طلای شما را طلای خالص تشکیل داده است.

روش سنگ محک برای اندازه‌گیری عیار یک قطعه طلا

سنگ محک یا سنگ کوارتز یکی از روش‌هایی است که برای سنجش عیار طلا استفاده می‌شود. این روش راهکاری تخصصی است و طلافروشان از آن استفاده می‌کنند. در این روش اگر عیار قطعه طلا از ۱۴ کمتر باشد، از اسید نیتریک و نمک خوراکی برای از بین بردن ناخالصی‌های آن استفاده می­شود و سپس دوباره باقیمانده را با سنگ محک ارزیابی می‌کنند، البته این روش دقت زیادی برای سنجش عیار دقیق طلا ندارد و تنها برای بررسی اصل بودن آن قابل استفاده است.

استفاده از سنگ محک برای ارزیابی طلا

کلام آخر

طلا یکی از فلزاتی است که طرف‌داران زیادی دارد و افراد زیادی برای پس‌انداز کردن یا استفاده به عنوان زیورآلات این فلز را خریداری می‌کنند. یکی از موضوعات مهمی که باید در زمان خرید و فروش طلا در نظر داشته باشید، عیار قطعه طلایی است که معامله می‌کنید.

به طور کلی در مورد مفهوم عیار طلا می‌توان گفت که عیار یک قطعه طلا میزان خلوص آن است. یعنی از روی عیار متوجه می‌شویم چه درصد طلایی در ترکیب با فلزات دیگر برای ساخت این قطعه استفاده شده است. برای خرید به‌روزترین و جدیدترین مدل‌های طلا و جواهر می‌توانید از گالری جواهری آرام دیدن کنید. در این گالری مجموعه متنوعی از انواع سرویس‌ طلا برای شما فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *