طلا یکی از فلزات گران‌بها و بسیار زیبا بوده که سالیان سال است به‌عنوان یکی از باارزش‌ترین زیورآلات مورد استفاده عموم، به‌ویژه بانوان، قرار می‌گیرد. از این فلز گران‌قیمت انواع متفاوتی از قطعات طلا همچون گردن‌بند، پلاک، زنجیر، دستنبد، گوشواره، حلقه، انگشتر و… تولید می‌شود؛ اما دو نوع اصلی آن، سرویس و نیم ست طلا هستند که بیشترین استفاده را دارند. در این مطلب می‌خواهیم تفاوت نیم ست با سرویس طلا را برای شما عزیزان توضیح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ویژگی اصلی سرویس و نیم ست طلا

یکی از مهم‌ترین قطعات طلا که بیشتر برای مراسم‌های رسمی و همچنین به‌عنوان کادو عروس در نظر گرفته می‌شود، سرویس طلا است. مهم‌ترین ویژگی سرویس طلا یا همان ست کامل، اجزایی بوده که در آن استفاده شده است. سرویس‌های طلا شامل گردن‌بند، گوشواره و دستبند هستند. در سرویس‌های کامل‌تر ممکن است گوشواره هم جزو این قطعات باشد.

نیم ست طلا معمولاً سبک‌تر از ست کامل بوده و اجزای آن با ست کامل متفاوت است. گاهی نیم‌ست‌ها شامل دو بخش و گاهی بیشتر هستند. یک نیم ست کامل معمولاً شامل پلاک و زنجیر، انگشتر و گوشواره است. البته همان‌طور که گفتیم می‌تواند شامل اجزای کمتری هم باشد.

تعداد اجزای این دو نوع بارزترین وجه تمایز بین آن‌ها است. البته گاهی ممکن است به جهت اینکه در یک نیم ست از اجزای بیشتری مانند انگشتر هم استفاده می‌شود، برخی آن را با ست کامل اشتباه بگیرند؛ اما تفاوت نیم ست با سرویس طلا فراتر از تعداد اجزای آن‌ها است. در ادامه بیشتر به شما توضیح خواهیم داد.

سرویس طلا
سرویس طلا شامل گردنبند, دستبند و گوشواره میباشد

تفاوت‌های سرویس طلا با نیم ست

اگر از عاشقان طلا هستید احتمالاً خیلی دوست دارید، تفاوت بین سرویس و نیم ست طلا را بدانید. سرویس طلا در درجه اول بسیار مجلسی است و نمی‌توان از آن در مراسم معمولی و یا یک دورهمی ساده استفاده کرد. نیم ست معمولاً ظریف و دخترانه است و شما می‌توانید حتی به شکل روزانه از آن استفاده کنید. در ادامه به بررسی کامل تفاوت آن‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت در نوع طلای مورداستفاده

در ساخت قطعات طلا اغلب از دو نوع طلای سفید و طلای زرد استفاده می‌شود. طلای سفید معمولاً گران‌قیمت‌تر از طلای زرد است؛ زیرا برای تولید آن نیاز به‌ سختی بیشتری است. طلای سفید طی آبکاری طلای زرد تولید می‌شود و از لحاظ ظاهری بیشتر موردپسند و سلیقه افراد مختلف است. این نوع طلا مجلسی‌تر است و معمولاً برای تولید ست‌های سنگین و سرویس کامل طلا از آن استفاده می‌کنند.

به جهت اینکه نیم‌ست‌ها معمولاً سبک هستند، برای ساخت اکثر آن‌ها از همان طلای زرد استفاده می‌شود. کمتر می‌توان نیم‌ست‌هایی پیدا کرد که از طلا سفید ساخته شده‌اند؛ بنابراین اولین تفاوت نیم ست با سرویس طلا در نوع طلایی است که در آن‌ها استفاده می‌شود. البته ناگفته نماند که ممکن است در تولید برخی سرویس‌های طلا هم از طلای زرد یا ترکیب سفید و زرد استفاده شود که جذابیت خاصی دارد.

نیمست طلا لوکس
نیمست طلا معمولا شامل پلاک , گوشواره و انگشتر میباشد

تفاوت در شکل و طرح کلی

از لحاظ شکل ظاهری کلی بین سرویس کامل و نیم ست تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. در حالت کلی نیم‌ست‌ها ظریف، نازک و بدون کار شدگی خیلی زیاد هستند. نیم‌ست‌ها از زنجیر و پلاک جداگانه برخوردار هستند. می‌توان پلاک را از زنجیر جدا یا به آن آویزان کرد. گوشواره‌های آن‌ها ساده و ظریف است. اگر در نیم ست انگشتر هم وجود داشته باشد نیز ظریف و سبک خواهد بود.

سرویس کامل طلا سنگین و کار شده و به قولی تشریفاتی است. در ساخت آن از زیورآلات گران‌قیمت و سنگ‌های اصل استفاده می‌شود. گردن‌بند و پلاک با هم یکی و متصل است. سرویس طلا معمولاً زنجیر ضخیمی دارد و گوشواره و دستبند آن هم به همان شکل است. طرح‌هایی که برای سرویس کامل استفاده می‌شود فانتزی و دخترانه و ساده نیست. اغلب از طرح‌های تشریفاتی و خاص همچون طرح گل و غنچه و بته‌جقه و طرح‌هایی مانند آن استفاده می‌شود.

طرح مورداستفاده در نیم‌ست‌ها معمولاً متناسب با وزن محصول ساده و فانتزی است. نیم‌ست‌ها را می‌توان از طرح‌های بسیار متنوعی تولید کرد؛ مثلاً گل، حیوانات، سازهای موسیقی، نت موسیقی و حتی نام خود فرد. از لحاظ تنوع می‌توان گفت نیم‌ست‌ها، تنوع طرح بالاتری نسبت به سرویس دارند و همین تفاوت نیم ست با سرویس طلا باعث می‌شود که سلیقه‌ها برای انتخاب آن‌ها متفاوت باشد.

سرویس طلا تراش سفید
سرویس طلا از لحاظ وزن طلا سنگین‌تر است

تفاوت در سنگ‌های تزیینی

در برخی از قطعه‌های طلا از سنگ‌های تزیینی برای جلوه بیشتر استفاده می‌شود. این سنگ‌ها را شما در سرویس‌های طلا که کار شده و قیمتی هستند بیشتر مشاهده می‌کنید؛ البته در نیم‌ست‌ها و طلاهای تکی هم می‌توان سنگ‌های تزیینی را مشاهده کرد. در سرویس‌ها در بیشتر مواقع از سنگ‌های اصل مانند برلیان، الماس و دیگر سنگ‌ها و جواهرات قیمتی استفاده می‌کنند. این سنگ‌ها علاوه بر اینکه بر زیبایی محصول می‌افزایند، قیمت را هم افزایش می‌دهند. کسانی که تمایل به خرید طلای سنگین و تشریفاتی دارند، اغلب از ست‌هایی استفاده می‌کنند که سنگ‌ها و جواهرات قیمتی بیشتری در آن‌ها استفاده شده است.

در نیم‌ست‌ها به‌ویژه نیم‌ست‌های سبک کمتر از سنگ‌های قیمت بالا استفاده می‌کنند. هیچ توجیهی ندارد که در یک قطعه طلای کم‌قیمت یک ‌تکه الماس یا جواهر استفاده شود؛ به همین دلیل اغلب در آن‌ها از شیشه‌های تزیینی رنگی یا سنگ‌های ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند. این مسئله باعث پایین آمدن قیمت قطعه طلا هم می‌شود. هنگامی که شما طلایی با سنگ‌های مصنوعی و شیشه می‌خرید، وزن آن از قیمت کل کم می‌شود و شما تنها برای طلا هزینه می‌کنید.

تفاوت در میزان کار روی قطعه طلا

دیگر تفاوت نیم ست با سرویس طلا میزان کار و زحمتی است که برای ساخت آن قطعه به کار می‌رود. اگر به نیم‌ست‌ها نگاه کنید، خیلی ساده هستند. همچنین هنگام کار گذاشتن شیشه نیاز به زیرسازی خاصی ندارد و خیلی راحت می‌توان آن را روی قطعه جای‌گذاری کرد.

 سرویس‌ها هرچه سنگین‌تر می‌شوند، طرح‌های پیچیده‌تری پیدا می‌کنند. ساخت این طرح‌ها نیاز به زحمت خیلی بالایی دارد. به‌علاوه، کار گذاشتن جواهرات قیمتی، الماس و سنگ طبیعی روی قطعه طلا بسیار پیچیده و سخت است و به زیرسازی زیادی نیاز دارد؛ بنابراین برای ساخت نیم ست زحمت کمتری کشیده می‌شود و اجرت کار یا همان کارمزد آن کمتر می‌شود، اما کارمزد و اجرت کار سرویس‌ها بیشتر از نیم‌ست‌ها است.

تفاوت در کاربرد نیم ست و سرویس طلا

در بررسی تفاوت نیم ست با سرویس طلا نمی‌توان گفت قانونی برای استفاده از این قطعات طلا وجود دارد؛ اما به طور معمول و عرف، نیم‌ست‌ها بیشتر استفاده روزمره دارند تا مجلسی. در مجالس رسمی بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از سرویس کامل خود استفاده کنند. ضمناً به جهت ظریف بودن و سادگی نیم‌ست‌ها معمولاً دختران بیشتر تمایل به استفاده از آن‌ها دارند.

سرویس‌های طلا اغلب توسط افرادی با سن بالاتر و زنان متأهل یا حتی برای عروس در مراسم عروسی استفاده می‌شود. همچنین برای کادوی داماد به عروس در مراسم عقد در سنت‌های ایرانی اغلب از سرویس کامل طلا استفاده می‌شود. البته استفاده از این دو نوع بسته به سلیقه و بودجه افراد می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است برخی دختران جوان هم تمایل به استفاده از سرویس‌های سنگین داشته باشند یا برخی زنان متأهل همچنان تمایل به پوشش نیم‌ست‌های سبک و ساده نشان دهند.

تفاوت در قیمت

یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی که ما برای انتخاب نیم ست و یا سرویس کامل بدان توجه می‌کنیم، قیمت آن‌ها است. قیمت مهم‌ترین تفاوت نیم ست با سرویس طلا است. باتوجه‌به تفاوت‌های قبلی متوجه می‌شویم که در بیشتر مواقع قیمت سرویس طلا بیشتر از نیم ست است. وقتی طلا سنگین‌تر و کارشده‌تر باشد قیمت آن بیشتر می‌شود.

سرویس طلا هرچه تعداد اجزای بیشتری داشته باشد، قیمت آن هم بالاتر می‌رود. همچنین قیمت نیم ست هم به همین شکل افزایش پیدا می‌کند. امروزه به جهت بالاتر رفتن قیمت طلا، برخی سرویس‌ها با وزن خیلی پایین و اقتصادی تولید شده‌اند که حتی از برخی نیم‌ست‌ها قیمت پایین‌تری دارند؛ اما عموماً سرویس قیمت بیشتری از نیم ست دارد.

سرویس طلا بخریم یا نیم ست طلا؟

پاسخ به این سؤال به خود شما بستگی دارد. اول‌ازهمه باید به مهم‌ترین چیز یعنی بودجه خود توجه کنید. آیا پول کافی برای خرید یک سرویس سنگین و تشریفاتی دارید یا خیر. دوم باید ببینید اصلاً هدف شما از خرید چیست؟ اگر برای عروس خرید می‌کنید، اول باید به رسم و رسومات خرید طلا توجه کنید. در برخی از شهرها خرید سرویس طلا جزو امور واجب عروسی است، درحالی‌که در برخی شهرها این مسئله چندان مهم نیست.

ضمناً به جز مناسبت خرید و قیمت باید به سلیقه خودتان یا فردی که می‌خواهید برای او خرید کنید هم توجه کنید. بعضی افراد به طلاهای کار شده و سنگین علاقه چندانی ندارند و بیشتر به طلاهای ظریف و دخترانه علاقه‌مند هستند. در نهایت به این نکته توجه کنید که اگر می‌خواهید برای استفاده روزانه خرید کنید، طلاهایی انتخاب کنید که کمتر با جواهرات و شیشه یا سنگ و الماس به آن‌ها متصل است؛ چون در استفاده روزمره امکان جداشدن این قطعات زیاد است. برای مثال نیم ست ونکلیف با سنگ سبز یکی از پر طرفدار ترین مدل های نیم ست طلا میباشد که در آن از سنگ مالاکیت استفاده شده است.

نیمست ونکلیف مالاکیت
انتخاب بین سرویس و نیم ست طلا سلیقه‌ای است

کلام پایانی

طلا یکی از اکسسوری‌های گران‌بها و شگفت‌انگیز بوده که در بین زنان به‌ویژه در کشور ما بسیار محبوب است. امروزه انواع مختلفی قطعات طلا ساخته شده است که نیم ست و سرویس کامل از محبوب‌ترین آن‌ها هستند. در این مقاله به بررسی تفاوت نیم ست با سرویس طلا پرداختیم. درصورتی‌که به این فلز گران‌بها و مصنوعات ساخته شده از آن علاقه‌مند هستید به ما در وب‌سایت معتبر و رسمی جواهری آرام مراجعه کنید و انواع نیم ست، سرویس و قطعات طلا را مشاهده و خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *