از دیرباز تا به امروز خرید طلا یکی از امن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌رفته است. خرید و فروش طلا آبشده در اشکال متفاوت راهی رایج برای پس‌انداز و افزایش سرمایه است. اخیراً شاهد موجی از خریدارانی هستیم که به جای خرید طلای زینتی، به دنبال خرید طلا هستند. در این شرایط نیاز به راهنمای خرید طلا آبشده بیش از پیش احساس می‌شود.

این نوع از طلا ماده‌ خام و اصلی صنف طلافروشان محسوب می‌شود و برای سهولت در جا‌به‌جایی به کار می‌رود؛ اما با توجه به این مسئله که درصد پایین‌تری از سود را برای فروشندگان و خریداران این صنف شامل می‌شود، مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

هر آنچه باید از طلا آبشده بدانید

طلا آبشده شکلی از طلا است که از ذوب شدن طلاهای زینتی شکسته‌شده، آسیب‎دیده و همچنین طلاهای دست‌دوم و حتی شمش‌های طلا به دست می‌آید. این طلاها را به آزمایشگاه‌های مربوطه می‌فرستند و با انجام عملیات مختلف آن را ذوب می‌کنند و غالباً به شکل مفتول یا مکعب مستطیل در می‌آورند. مفتولی بودن طلا به طلاسازان این امکان را می‌دهد آن را به هر شکلی که می‌خواهند تبدیل کنند. همچنین مکعبی بودن آن روشی رایج‌تر برای خرید و فروش در بازار به‌حساب می‌آید.

مزیت اصلی که این نوع طلا با خود به همراه دارد، نداشتن مالیات و اجرت ساخت است. به علاوه تمام هزینه‌‌های آن به کارمزدی کوچک منتهی می‌شود. هدف اصلی از این چرخه این است که طلا دوباره به چرخه مالی برگردد. امروزه این موضوع علاوه بر صنف طلافروشان، توجه ویژه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است و آن‌ها نیز خواهان ورود به این عرصه هستند. درصورتی‌که اطلاعات لازم از راهنمای خرید طلا آبشده کسب کرده باشید، این نوید را به شما می‌دهیم که سود بزرگی در انتظار شما است.

عملیات ذوب کردن طلا

آیا طلا آبشده همان طلای خام است؟

سؤالی که مطرح می‌شود این است آیا طلا آبشده همان طلای خام است یا خیر؟ پاسخ به این سؤال منفی است. اصلی‌ترین تفاوتی که بین این دو مدل می‌توانید مشاهده کنید، در ارتباط با عیار است. طلای خام درصد ناخالصی کمتری دارد و عیار آن 24 است. این در حالی است که برای تولید طلای آبشده نیاز است طلای دست‌دوم آب شود. عیار این طلا نیز 18 است. درصد ناخالصی آن در مقایسه با طلای خام بیشتر بوده و دارای نقره است.

تفاوت دیگر آن‌ها در پرداخت اجرت است. برای خرید طلای خام باید اجرت بالایی پرداخت کنید؛ درحالی‌که طلا آبشده اجرت ناچیزی دارد؛ به همین علت هنگام خریداری طلای خام ممکن است با محدودیت مالی روبه‌رو شوید. از سوی دیگر اگر آبشده انتخاب شما برای سرمایه‌گذاری باشد، می‌توانید با همان مبلغ، میزان بیشتری از طلا خریداری کنید. این مهم‌ترین راهنمای خرید طلا آبشده است.

تفاوت طلا آبشده و طلای خام

عیار طلا آبشده

همان‌طور که اشاره کردیم طلا آبشده از ذوب کردن طلاهای فرسوده و دست‌دوم به دست می‌آید. طبیعتاً این شکل از طلا دارای همان عیار طلای اصلی است. در ایران معمولاً عیار این طلاها 18 است. اگر آزمایشگاه مربوطه بخواهد عیار طلا را بالا ببرد می‌تواند از سکه‌های آبشده با عیار 22 هم استفاده کند و اگر بخواهد عیار را پایین بیاورد، مس یا نقره اضافه می‌کند.

با توجه به اینکه تقلب در این نوع خرید و فروش زیاد است، دقت کنید از فروشندگان مطمئن خرید کرده و راهنمای خرید طلا آبشده را به طور کامل مطالعه کنید. عیار و وزن آبشده را اغلب روی طلا می‌نویسند. به این صورت که خطی افقی می‌کشند و در بالای آن وزن به گرم و در قسمت پایینی عیار را یادداشت می‌کنند.

مزایای سرمایه‌گذاری در طلا آبشده

خرید طلا آبشده نوعی سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود که افراد بسیاری از آن استقبال می‌کنند. این روش مزایای متعددی با خود به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره کنیم:

  • ارزش اولیه آن حفظ می‌شود و ضرر نمی‌کنید.
  • قیمت طلا آبشده نسبت به طلای دست‌دوم کم‌تر است.
  • در مقابله با تورم روشی امن است.
  • سرمایه‌گذاری در آن راحت و کم‌دردسر است و بازار آن محدودیتی ندارد.
  • امکان ساخت طلای زینتی از روی آن وجود دارد.
  • اجرت و مالیات ندارد.
  • سرعت نقدشوندگی آن بالا است.

سرمایه‌گذاری در طلا

طلا آبشده بخریم یا طلای دست‌دوم؟

همان‌طور که اشاره شد، طلا آبشده مالیات و اجرت نداشته و در بازار همیشه خریدار برای آن وجود دارد؛ لذا گزینه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری نسبت به طلای دست‌دوم به شمار می‌رود؛ ولی با توجه به ریسک بالای تقلب در تعیین عیار آبشده، توصیه‌ ما به شما این است که یا متخصصی ماهر همراه خود داشته باشید یا از فروشندگان معتبر خرید کنید.

خرید طلا آبشده به‌صرفه‌تر است یا سکه؟

باید بدانید که نظری قطعی در این مورد وجود ندارد و اختلاف نظر در این حوزه بسیار است. بسیاری از کارشناسان سکه را ترجیح می‌دهند؛ چراکه معتقد هستند ازآنجایی‌که فرصت تقلب در خرید و فروش آبشده زیاد است و اطلاعات درستی از راهنمای خرید طلا آبشده در دسترس عموم مردم نیست، این خرید امن به شمار نمی‌رود.

اگر در این معاملات با افراد سودجو برخورد کنید، احتمال ضرر زیاد است. بسیاری از افراد هم خرید طلا آبشده را روشی بهتر می‌دانند؛ زیرا مالیات ندارد و با این روش می‌توان میزان بیشتری از طلا را پس‌انداز کرد. پیش از خرید، هر دو احتمال را در نظر بگیرید و با آگاهی وارد این مسیر شوید.

تقلب در فروش طلا آبشده

در کنار تمام نکات مثبت خرید، متأسفانه به علت کمبود راهنمای خرید طلا تقلب در این بازار زیاد است و خریداران را به‌سختی می‌اندازد. ممکن است فروشندگان عیار طلا را صادقانه به شما عنوان نکنند و به اشتباه طلایی با عیار 18 را به قیمت طلایی با عیار 22 بخرید. طلا دارای بازاری غیرمتمرکز است و به همین خاطر پیشنهاد ما به شما این است که طلا آبشده را از فروشگاه‌های مطمئن و معتبر خریداری کنید.

 چطور عیار طلا را تخمین بزنیم؟

اگر می‌خواهید عیار دقیق طلا را متوجه شوید، تکه‌ای از آن را با خود به آزمایشگاهی مطمئن برده و درخواست انجام آزمایش ریگیری دهید. در آنجا عیار طلا مشخص می‌شود و کدی روی آن می‌زنند که تحت عنوان «کد ریگیری» شهرت دارد و اصطلاحاً طلا را انگ می‌زنند. همچنین به شما رسیدی تحویل می‌دهند که عیار و کد ریگیری را روی آن درج می‌کنند.

کد ریگیری

ریگیری آزمایشی است که در طی آن عیار طلا را مشخص می‌کنند و کدی روی آن می‌زنند که با داشتن آن می‌توان از اصل بودن یا نبودن طلا آبشده خود اطمینان حاصل کرد. گاهی این کد را همراه با ناخالصی از فلزات دیگر وارد طلا می‌کنند که در ارزشمندی قطعه طلا اثر می‌گذارد. انگی که روی قطعه زده می‌شود را انگ آبشده می‌گویند. پس از پایان عملیات ارزش‌گذاری، قطعه شما را در پاکتی با کد ریگیری مربوطه قرار داده و به شما تحویل می‌دهند.

چطور قیمت طلا آبشده را محاسبه کنیم؟

اگر بعد از آشنایی نسبی با راهنمای خرید طلا آبشده، برای شما هم این سؤال پیش آمد که بعد از اقدام به خرید چطور می‌توانم قیمت آن را محاسبه کنم، ما ساده‌ترین روش ممکن را برای شما توضیح خواهیم داد. از قبل به خاطر دارید که گفتیم عیار رایج در بازار ایران برای طلا آبشده، عیار 18 یا همان 750 است. برای محاسبه ارزش یک گرم آبشده می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

اگر طلا آبشده مورد نظر عیار متفاوتی داشت، به جای 750 از عدد مربوط به عیار طلای خود استفاده کنید.

حباب طلا آبشده

به اختلاف قیمتی که در خرید و فروش طلا وجود دارد، حباب طلا آبشده گفته می‌شود. میزان حباب طلا آبشده ارتباط مستقیمی با میزان عرضه و تقاضای بازار دارد. این حباب بعد از مدتی به حالت پایدار قبلی خود برمی‌گردد. فقط درصورتی‌که تقاضا و عرضه در اختلاف باشند نیاز به در نظر گرفتن این حباب حس ‌می‌شود. در غیر این صورت نیازی به در نظر گرفتن این مسئله نیست.

 در راستای آموزش راهنمای خرید طلا آبشده، نحوه محاسبه آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم. دو نوع حباب مثبت و منفی ممکن است در بازار ایجاد شوند که احتمال وقوع حباب مثبت به مراتب از حباب منفی بیش‍تر است.

حباب مثبت به حالتی گفته می‌شود که قیمت عرضه از تقاضا بیشتر باشد و حباب منفی نشان‌دهنده قیمت پایین‌تر عرضه نسبت به تقاضا است. برای محاسبه آن ابتدا قیمت یک گرم طلا آبشده را به دست می‌آورید و عدد به‌دست‌آمده را از رقمی که طلافروش به شما گفته است کم می‌کنید. عدد نهایی به‌دست‌آمده، حباب طلای شما است.

راهنمای خرید طلا آبشده

در وهله اول از خرید طلای بدون انگ خودداری کنید. طلا آبشده فاکتور ندارد؛ پس حتماً از فروشندگان مطمئن خرید خود را انجام دهید و عیار طلا را پیش از خرید بررسی کنید. وزن مناسب برای سرمایه‌گذاری خود را پیدا و طلا آبشده را در وزن مناسب خریداری کنید. می‌توانید برای افزایش اطمینان، عیار طلا را از طریق شماره اتحادیه بررسی کنید.

وقت خود را صرف دقت به رنگ طلا نکنید. در خرید و فروش طلا آبشده، عیار مهم است و رنگ اهمیت ناچیزی دارد. رنگ‌های متفاوت به علت وجود نقره یا مس در عملیات تغییر عیار حین ذوب کردن طلا به وجود می‌آید. در آخر دقت کنید که به اندازه عیار اصلی آن پول بپردازید.

روش‌های رایج خرید طلا آبشده

به توضیح دو روش رایج برای خرید و فروش طلا آبشده می‌پردازیم که شامل روش نقدی و روش کاغذی هستند. یکی از مطمئن‌ترین و کم‌ریسک‌ترین روش‌ خرید طلا آبشده، نقدی است. اگر معامله به صورت نقدی باشد، باید در همان لحظه پرداخت‌ها نیز به صورت نقدی انجام شوند. در این سبک از معاملات نسیه جایی ندارد و پرداخت با چک هم قبول نیست. این نوع از معاملات حلال‌ترین روش و در عین حال قانونی هستند.

اصطلاح روش کاغذی نوعی اسم جدید برای شرط‌بندی و قمار روی طلا آبشده به شمار می‌رود. این معاملات که به صورت دوره های ماهانه یا هفتگی صورت می‌گیرد، هیچ تبادل کالایی ندارد. یعنی خریدار و فروشنده طلایی را در اختیار یکدیگر قرار نمی‌دهند و معامله بر اساس اختلاف قیمت تعیین می‌شود.

هیچ نهادی روی این سبک از معاملات نظارت ندارد و تنها یک گرم از طلا هم در این حین رد و بدل نمی‌شود. این معاملات که بر اساس یک حرف و اعتماد طرفین پیش می‌رود، تأثیر نامناسبی روی قیمت و نوسان بازار دارد. بسیاری از افراد سودجو قیمت طلا را به صورت کلامی معامله می‌کنند تا موجب افزایش یا کاهش قیمت در بازار شوند؛ سپس با خرید طلا از بازار سود زیادی می‌کنند. با داشتن اطلاعات کافی از راهنمای خرید طلا آبشده، احتمال خطر در معاملات نقدی نسبت به معاملات کاغذی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

نتیجه‌گیری

خرید و فروش طلا یکی از رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. امروزه با توجه تورم جهانی که همه به فکر حفظ و افزایش سرمایه خود هستند، الزام وجود راهنمای خرید طلا آبشده بیشتر از قبل حس می‌شود. آنچه مشخص بوده این است که با وجود ریسک بالا و احتمال تقلب، طلا همچنان یکی از گزینه‌های محبوب سرمایه‌گذاران در بازار است. آگاهی و دانش کافی در این بازار یک اصل اساسی است.

دقت داشته باشید که این نوع طلا فاکتور و شناسه ندارد و بدون اطمینان از اصل بودن عیار مربوطه اقدام به خرید نفرمایید. با دریافت مشاوره از متخصصین این حوزه و همچنین آزمایش ریگیری برای تشخیص عیار اصلی، خرید از فروشگاه‌های مطمئن و در صورت امکان خرید به صورت نقدی، احتمال متضرر شدن خود را تا حد قابل‌قبولی پایین بیاورید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهنمای خرید طلا آبشده با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

مجموعه جواهری آرام خرید و فروش طلا آبشده به صورت آنلاین را برای شما عزیزان آسان کرده که میتوانید به زودی از قسمت بازار معاملاتی آنلاین این کار را انجام دهید. به طور کلی تمرکز تیم جواهری آرام بر روی خرید اینترنتی طلا میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *